tirsdag den 15. december 2009

Når jeg bliver stor, vil jeg bo på Holmen


Tirsdag den 15. december (en dag forsinket pga. internet-breakdown i går aftes).
Efter knap 14 dage på denne fashionable adresse er jeg ved at blive helt glad for stedet. Efter en lang dag med møder i Bella Centeret er det skønt at blive sejlet hjem med båd-bus, og nyde synet af Copenhagen by Night på turen fra det romantiske Nyhavn til den pompøse Opera.

Samtidig er her også masser af aktion. Med Christiania som nabo og klimatopmøde på dagsordenen ved man aldrig hvad der sker. Som f.eks. i går, da helikoptere summede over hovederne på os hele aftenen og der blev tændt store bål i gaderne. I dag er det kun asken på kørebanen, der vidner om nattens politiauktion.

Al Gores talegaver
Et af dagens højdepunkter, fra mine 11 timer i "The Bella Center", må absolut være amerikanske Al Gores foredrag. Han talte i dag, i et kæmpe auditorium, der var fyldt til randen af pressefolk og Gore-fans. Alle de, der har set filmen "An inconvinient truth" kender til den tidligere præsidentkandidat engagement i klimadebatten. Helt tilbage i 80'erne, før vi andre kunne stave til CO2, kæmpede Al Gore for at få verden til at indse at "climate change are real."


Fra filmen kendte jeg på forhånd lidt til Mr. Gore's talegaver, men jeg må indrømme at jeg alligevel blev taget med storm. Selvom han havde ladt sit fantastiske slideshow blive hjemme brændte han i den grad igennem med sine pointer. Hvor melder man sig til det retorik-kursus de giver de amerikanske præsidentkandidater??

Til min store begejstring handlede en stor del af Al Gores tale om ungdommens rolle. Han sagde bl.a.:
"Our children will ask us: "Why didn't you act? Didn't you realize that our lives where at stake? Didn't you care?""
Ta' den, forældregeneration.

PS: Jeg har ikke set de tre sultende aktivister i lang tid. Men i dag hørte jeg, at de nu bliver kørt rundt i kørestole, fordi de ikke længere har kræfter til at gå. Tror faktisk jeg er glad for, at jeg ikke er stødt på dem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar